Sidevisninger i alt

mandag den 5. marts 2012

Når man slipper kontrollen...

Så skal jeg da lige love for at vi er i gang igen. Og jeg lagde hårdt ud med at HÆLDE viden i hovedet på 1. årgang. Hvilket jeg kunne se på Facebook at alle mine kolleger også havde gjort (på alle årgange) så jeg måtte jo sadle om og lægge noget af ansvaret for læringen fra mig... Og det er jo sjovt, faktisk sjovere, at sætte noget i gang og lade andre bære det videre. De er slet ikke så dumme de der lærerstuderende, og det er fantastisk at se hvor de sparker bolden hen, når man har givet den op.
I fredags arbejdede vi med realityprogrammer på 2. årgang, og det var helt vildt hvad de fik ud af det. Inden dagen var omme, havde de udviklet 3 analysemodeller til tv-programmer!
I dag havde jeg sat 3 lektioner af til at 1. årgang kunne prøve nogle grammatikøvelser af på hinanden, og inden vi var igennem programmet var hele dagen gået med at diskutere ordklasser, sætningstyper, startkomma og meget mere. Og udover at have det sjovt, kunne jeg jo se (og høre og næste lugte) at der virkelig var nogen der lærte noget. Og nogle der blev forvirrede og frustrerede over at det de troede de havde styr på, måske ikke var så firkantet endda. Men sådan er grammtikundervisning jo... Alt andet end firkantet og enkelt, men på en god dag bliver man klogere på sprog!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar